Huishoudelijk reglement

In dit huishoudelijk regelement worden uitvoeringsbepalingen en/of aanvullingen opgenomen van de in de statuten beschreven regels. Het huishoudelijk regelement kan worden vastgesteld en eventueel gewijzigd in de algemene vergadering, mits dit op de agenda staat vermeld.

 

Leden

Alle leden zijn onderworpen aan het huishoudelijk regelement van de vereniging. Leden dienen hun lidmaatschap aan te melden of op te zeggen bij het (dagelijks) bestuur. Ieder lid is verplicht tot het betalen van de contributie. Deze door de ledenvergadering vastgesteld bedrag zal in de eerste drie maanden van het verenigingsjaar worden geïnd, zo mogelijk voorafgaand aan de jaarlijkse algemene vergadering. Ieder lid dient te allen tijde zijn verplichtingen jegens de vereniging na te komen. Dit kunnen zowel verplichtingen zijn die in de statuten  of het huishoudelijk regelement zijn vastgesteld, als verplichtingen die op een andere wijze met het bestuur of in een vergadering is overeengekomen.

 

Bestuur

In de jaarlijkse algemene ledenvergadering worden in principe vijf bestuursleden benoemd. Als er onvoldoende gegaardigen zijn kan hiervan worden afgeweken. Kandidaten voor vacatures in het bestuur kunnen tot de aanvang van de vergadering schriftelijk bij of door het bestuur worden aangedragen. Zijn er onvoldoende voordrachten dan kan de algemene vergadering hierin zelf voorzien. In overeenstemming met artikel 12 - lid 2 van de statuten is voor elke bestuursbenoeming een meerderheid van stemmen vereist (dus ook als het aantal gegaardigen kleiner is dan het aantal vacatures). Bij een bestuursverkiezing kan elke aanwezige stemgerechtigde zijn voorkeur uitspreken voor een maximaal aantal gegadigden als er vacatures zijn (minder mag dus ook). Degene(n) met de meeste stemmen wordt/worden verkozen verklaard, mits er een meerderheid van stemmen is verkregen. Bij een gelijk aantal stemmen vindt tussen de betrokken gegadigden een herstemming plaats. De uitvoering van de bestuursverkiezing zal ten tijde van de vergadering in handen worden gelegd van een verkiezingscommissie. Deze commissie ziet toe op een ordentelijk verloop en is belast met het tellen van de stemmen. Stemmen over personen geschiedt te allen tijde schriftelijk. Indien het aantal bestuursleden op enig moment kleiner wordt dan vijf, dan kan het bestuur besluiten een algemene vergadering uit te schrijven om plaatsvervangende bestuursleden te laten kiezen. Indien het aantal bestuursleden op enig moment kleiner wordt dan drie, dan is het bestuur verplicht dit te doen. Bestuursleden treden periodiek af volgens rooster, doch zijn herkiesbaar. De voorzitter wordt in functie en de overige bestuursleden als zodanig worden door de ledenvergadering gekozen voor vier jaar, maximaal twee periodes. Plaatsvervangende bestuursleden worden separaat gekozen van regulier gekozen bestuursleden. 

 

Bestuurstaken

Voorzitter:

a. Behartigt de algemene zaken.

b. Zit de bestuurs- en algemene vergadering voor.

c. Rapporteert de activiteiten van het bestuur aan de leden op de eerstvolgende vergadering.

d. Roept de bestuursvergadering bijeen en stelt de agenda hiervoor op.

e. Onderhoudt de interne en externe contacten.

 

Secretaris:

a. Behartigt de inkomende en uitgaande correspondentie.

b. Is verantwoordelijk voor de notulen van de bestuurs- en algemene vergaderingen.

c. Is verantwoordelijk voor het secretariaatsarchief. 

d. Stelt het jaarverslag op.

e. Stelt de agenda's en uitnodigingen voor de algemene vergaderingen op. 

f. Beheert de statuten en het huishoudelijk reglement. 

 

Penningmeester:

a. Behartigt de financiële administratie.

b. Beheert de kas en bank- en girorekeningen.

c. Stelt het financiële jaarverslag op.

d. Draagt zorg voor de inning van contributiegelden, subsidies, e.d.

e. Draagt zorg voor de verschuldigde betalingen.

f. Beheert het ledenbestand. 

 

Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de voorzitter, de penningmeester en de secretaris. Na onderlinge overeenstemming zijn zij namens het bestuur gemachtigd de lopende zaken af te handelen. Het bestuur vergadert zo vaak zij dit nodig acht, maar minimaal zes maal per jaar. Verder dient op verzoek van minimaal twee bestuursleden binnen twee weken een bestuursvergadering te worden belegd. 

 

Ledenvergaderingen

De jaarlijkse algemene vergadering wordt in principe gehouden op de eerste maandag in maart om 20:00 uur. Het bestuur dient elke oproep voor een algemene vergadering van een agenda te voorzien. De vergaderstukken liggen tot na afloop van de vergadering ter inzage. Daarnaast liggen deze stukken ook een week voor de algemene vergadering ter inzage op een aangegeven adres en kan op verzoek een kopie worden verstrekt. Besluiten van de algemene vergadering dienen onder verantwoordelijkheid van het bestuur te worden uitgevoerd. Bestuursbesluiten kunnen op de eerstvolgende algemene vergadering, nadat dit besluit is genomen, nietig worden verklaard. In het bijzonder worden door het bestuur aangegane schriftelijke overeenkomsten pas rechtsgeldig, nadat deze door de algemene vergadering zijn goedgekeurd. 

 

Commissies/afgevaardigden/adviseurs

Door het bestuur kunnen uit de leden een of meerdere commissies of werkgroepen worden aangesteld ten behoeve van de uitvoering van bepaalde werkzaamheden. Het bestuur geeft hiervoor een taakomschrijving en houdt de verantwoordelijkheid (ook financieel). Door het bestuur kunnen uit de leden afgevaardigden worden aangesteld die, onder verantwoordelijkheid van het bestuur, bevoegd zijn de vereniging te vertegenwoordigen. Het bestuur heeft het recht om naar inzicht adviseurs en/of instellingen te raadplegen ten behoeve van het uitvoeren van haar taak. Het bestuur kan commissie, afgevaardigden en adviseurs verzoeken om tijdens de algemene ledenvergadering verslag te doen van hun activiteiten of meningen. Het bestuur heeft het recht haar leden te adviseren tot het verrichten van individuele activiteiten die naar het oordeel van het bestuur het doel van de vereniging zouden kunnen dienen (bv. inspraakreacties, stemadviezen, protestacties, enzovoort). 

 

Middelen

Leden die kosten moeten maken voor de vereniging dienen hiervoor vooraf toestemming te hebben van de penningmeester. Vervolgens zullen deze kosten achteraf na declaratie worden vergoed. Alle middelen die door de leden voor de vereniging zijn aangeschaft blijven eigendom van de vereniging. Aanvragen voor vergunningen en uitnodigingen e.d. worden altijd gedaan door het bestuur.

 

12-03-2007

Huishoudelijk Reglement Pdf
PDF – 681,6 KB 3 downloads